Saule pÄr šo suni ir izlÄ“jusi trauku savas krÄsas – tÄ par akitu saka japÄņi.
JapÄna….
UzlecošÄs saules zeme, ziedoši Ä·iršu dÄrzi, oregami, samuraji, leÄ£endÄm un noslÄ“pumiem apvÄ«tÄ JapÄnas vÄ“sture, gadsimtiem sena kultÅ«ra un tradÄ«cijas…
Katram no mums JapÄna saistÄs ar ko citu, bet biežÄk ar kaut ko maz zinÄmu un nedaudz noslÄ“pumainu. Un tikai retais zina, ka JapÄnÄ ir arÄ« Ä«paša attieksme pret JapÄņu suņu šÄ·irnÄ“m un to gadsimtiem seno vÄ“sturi. JapÄņu suņu šÄ·irnes un JapÄnas cilvÄ“ku attieksme pret tÄm ir daļa no JapÄnas kultÅ«ras un vÄ“stures.
Akita– viena no senÄkajÄm suņu šÄ·irnÄ“m ne tikai JapÄnÄ, bet arÄ« pasaulÄ“, neatņemama šÄ«s senÄs, viedÄs un mÄ«tiskÄs zemes kultÅ«ras un vÄ“stures mantojuma daļa.
ŠÄ·irnes vÄ“sture
StÄstÄ«t par akitu un nepieminÄ“t šÄ·irnes vÄ“sturi, nozÄ«mÄ“ nepateikt par šiem skaistajiem, harmoniskajiem un gudrajiem suņiem neko.
LÄ«dz pat šim brÄ«dim nav viennozÄ«mÄ«ga viedokļa par to, kad, no kurienes, kÄdu apstÄkļu ietekmÄ“ JapÄnÄ ir parÄdÄ«jusies šÄ« šÄ·irne, kÄda ir bijusi šÄ·irnes attÄ«stÄ«ba cauri gadsimtiem un kas ir ietekmÄ“jis to, kÄda akita izskatÄs šodien un kÄdu mÄ“s to pazÄ«stam. Bet vÄ“sturnieku un šÄ·irnes pÄ“tnieki ir vienisprÄtis – tÄ ir viena no senÄkajÄm suņu šÄ·irnÄ“m, kas saglabÄjusies nemainÄ«ga gadsimtiem ilgi.
ŠÄ·irnes nosaukums un raksturs
Ilgu laiku akitas oficiÄlais nosaukums bija “akita inu” – “Inu”- japÄņu valodÄ nozÄ«mÄ“ suns. TaÄu neviens japÄnis šÄdi nesauc savu suni. Ja vÄ“laties JapÄnÄ iegÄdÄties akita kucÄ“nu, tad labÄk vaicÄt pÄ“c “akita – ken”. “Ken” japÄniski arÄ« nozÄ«mÄ“ suns , bet tieši tÄ šo šÄ·irni sauc JapÄnÄ.
LÄ«dz pat šodienai JapÄnÄ akitu uzskata par veiksmes un pÄrticÄ«bas simbolu. Akitas statuetes joprojÄm ir tradicionÄla dÄvana, ko japÄņi dÄvina jaundzimušÄ vecÄkiem. Bieži akita attÄ“lus un statuetes dÄvina arÄ« sasirgušajiem - tÄ vÄ“lot drÄ«zu izveseļošanos. JapÄņi tic, ka akitas kucÄ“ns Ä£imenÄ“ spÄ“j radÄ«t brÄ«numu, nodrošina saticÄ«bu, labklÄjÄ«bu un veiksmi.
Daudzi audzÄ“tÄji un suņu mīļotÄji izvÄ“las akitu tÄpÄ“c, ka ir aizrÄvušies ar JapÄnas kultÅ«ru un JapÄnas sporta veidiem. Interesanti, ka tieši akitu bieži izvÄ“las cīņas sporta veidu piekritÄ“ji. SavukÄrt citi, kam tuva ir austrumu kultÅ«ra un vÄ“sture iegÄdÄjas akita kucÄ“nu tieši tÄpat kÄ bÅ«tu iegÄdÄjušies mÄkslas priekšmetus. Viņi vÄ“las mÄjÄs kaut ko no šÄ«s tÄlÄs un noslÄ“pumainÄs zemes – JapÄnas.
Akita patiešÄm ir ļoti Ä«pašs suns. JapÄņi tiem droši uztic bÄ“rnus un uzskata, ka akita var bÅ«t uzticama bÄ“rnu aukle. Akita ļoti pieÄ·eras savam saimniekam un Ä£imenei. Akitas intelekts, drosme, nosvÄ“rtÄ«ba padara to lÄ«dzÄ«gu Ä«stenam austrumu kareivim - lÄ«dzsvarotam, pacietÄ«gam, vienmÄ“r gatavam mesties cīņÄ, ja tiem, kas tam ir dÄrgi, nepieciešama aizstÄvÄ«ba.
Aptuveni mÅ«su Ä“ras sÄkumÄ, kad sÄkÄs lielÄ tautu pÄrvietošanÄs no Korejas un Ķīnas, kopÄ ar cilvÄ“kiem uz JapÄnas salÄm pÄrcÄ“lÄs arÄ« viņu suņi, kas laikÄ gaitÄ sajaucÄs ar vietÄ“jiem, salÄs jau dzÄ«vojošajiem suņiem. Tas ir attiecinÄms uz laiku, kad sÄka veidoties JapÄnas valstiskums. Bet nedaudz vÄ“lÄk, mÅ«sdienu japÄņu priekšteÄi sÄka apgÅ«t jaunas teritorijas – tajÄ skaitÄ Hosju salas ziemeļu daļu. Tiešu tur atrodas mÅ«sdienu JapÄnas prefektÅ«ras – Akita, Ivate, Aomori, Jamagata, kas uzskatÄma par akitas dzimteni. Par tÄ laika suņu izskatu liecina zÄ«mÄ“jumi uz arheoloÄ£iskajos izrakumos atrastajiem traukiem – suņiem ir stÄvas ausis un aste ripulÄ« uz muguras vai stÄva, kas ļoti atgÄdina mÅ«sdienu akitu.
ŠÄ·irnes nosaukums ir cÄ“lies no šÄ«s kalnu provinces nosaukuma – AKITA, kas atrodas lielÄkÄs JapÄnas salas HosjÅ« salas ziemeļu daļÄ. TÄ kÄ šÄ« salas daļa ir kalnaina, grÅ«ti sasniedzama un ar salÄ«dzinoši bargu klimatu, tÄ ilgstoši bija faktiski izolÄ“ta no pÄrÄ“jÄs JapÄnas daļas. DzÄ«vojot šÄdÄ izolÄcija, akita kÄ šÄ·irne izveidojÄs bez citu šÄ·irņu piejaukumiem un nostabilizÄ“jÄs.
PirmajÄs rakstiskajÄs liecÄ«bÄs, kas atrastas par VI - VII gs. JapÄnu, var atrast ziņas, ka imperatori un tam pietuvinÄtie vanagu medÄ«bas jau ir izmantojuši suņus, akitas priekšteÄus.
StÄsts par suni Širo tiek uzskatÄ«ts par pirmo vÄ“stures leÄ£endu, kur tiek aprakstÄ«ta akita.
Notikums ir attiecinÄms uz 1604.gadu un kÄ vÄ“sta japÄņu eposs, mednieks vÄrdÄ Sadaroku, kuram bija atļauja medÄ«t kopÄ ar savu balto suni Širo devÄs kalnos briežu medÄ«bÄs, bet aizmirsa mÄjÄs tam izdoto medÄ«bu atļauju. Sadaroku sagÅ«stÄ«ja kopÄ ar medÄ«bu trofejÄm karojošÄ kaimiņu apgabala karavÄ«ri un ielika cietumÄ. LeÄ£enda vÄ“sta, ka suns, novÄ“rtÄ“jot radušos situÄciju, skrÄ“ja uz mednieka mÄjÄm. Mednieka sieva, ieraudzÄ«jusi aizelsušos un novÄrgušo suni, saprata, ka notikusi nelaime. IeraudzÄ«jusi, ka mÄjÄs ir palicis šis svarÄ«gais dokuments – medÄ«bu atļauja – viņa piesÄ“ja to sunim pie kaklasiksnas un sÅ«tÄ«ja pie saimnieka. Suns aiznesa atļauju savam saimniekam, bet diemžēl – bija jau par vÄ“lu. Sadaroku jau bija sodÄ«ts. LeÄ£endai ir vairÄkas versijas par to, kas tÄlÄk notika ar suni Širo un mednieka atraitni, bet pÄ“c Širo nÄves vietÄ“jie iedzÄ«votÄji Širo apglabÄja speciÄli tam uzbÅ«vÄ“tÄs kapenÄ“s, tik ļoti tos bija iespaidojusi suņa uzticÄ«ba.
VairÄk nekÄ 260 gadus HosjÅ« salas ziemeļu daÄ¼Ä – tagadÄ“jÄ akitas provinces teritorijÄ - valdÄ«ja izsÅ«tÄ«tÄ valdnieka SatakÄ“ dzimta. SatakÄ“ dzimtas pÄrstÄvji no paaudzes paaudzÄ“ rÅ«pÄ“jÄs par savu vÄ«riešu kaujas prasmÄ“m un cīņas garu un organizÄ“ja ne tikai dažÄdu veidu viencīņas turnÄ«rus, bet aizrÄvÄs arÄ« ar suņiem, tajÄ skaitÄ organizÄ“ja suņu cīņas un meklÄ“ja tuvÄkajÄ apkÄrtnÄ“ šÄ«m cīņÄm piemÄ“rotus lielus un spÄ“cÄ«gus suņus.
TÄ kÄ šÄ« reÄ£iona cilvÄ“ku galvenais iztikas avots bija medÄ«bas, arÄ« suņus audzÄ“ja galvenokÄrt medÄ«bÄm, arÄ« šÄ·irnes sÄkotnÄ“jais nosaukums bija “matagi-ken”- suns-mednieks. Tieši šajÄ kalnainajÄ reÄ£ionÄ – vietÄ ar salÄ«dzinoši bargu klimatu ap 1600 gadu sÄka audzÄ“t spÄ“cÄ«gus, lielus suņus ar masÄ«vu, lÄcim lÄ«dzÄ«gu galvaskausu un biezu vilnu.
Suņus izmantoja lielu dzÄ«vnieku – mežacÅ«ku, briežu, melno lÄÄu medÄ«bÄm, bet valdnieka dinastijas pÄrstÄvji – arÄ« suņu cīņÄs.
LaikÄ no 1603 – 1867.gadam, notiek vislielÄkÄs izmaiņas šÄ·irnes vÄ“sturÄ“ un akitas ÄrÄ“jÄ izskatÄ. SÄkotnÄ“jai akita bija neliela vai vidÄ“ja izmÄ“ra suņi, bet pÄ“c tam kad Akitas provincÄ“ atklÄja zelta atradnes un ilgstošie feodÄlie kari starp tautÄm, padarÄ«ja provinces iedzÄ«votÄjus ļoti neuzticÄ«gus un uzmanÄ«gus, akita suņus arvien plašÄk izmantoja kÄ sargsuni, tÄpÄ“c tai vajadzÄ“ja izskatÄ«ties lielÄkai un bargÄkai. Akitu vietÄ“jie iedzÄ«votÄji ļoti augstu vertej akÄ sargsuni, jo akita bija uzticÄ«ga, mÄ«lÄ“ja mÄjiniekus – savu Ä£imeni un pašaizliedzÄ«gi to aizstÄvÄ“ja. Akitas prefektÅ«rÄ šie suņi bija ļoti izplatÄ«ti, tie piederÄ“ja gan augstmaņiem, gan zemniekiem.
Tikai pÄ“c 1868.gada Miedži buržuÄziskÄs revolÅ«cijas, kad JapÄna atteicÄs no izolÄ“tas feodÄlÄs valsts iekšpolitikas, parÄdÄs pirmÄs ziņas par suņiem, kas dzÄ«vo HosjÅ« salas ziemeļos un kuru izmÄ“ri ir krietni lielÄki nekÄ jau zinÄmajÄm suņu šÄ·irnÄ“m JapÄnÄ. Šo suņu aprakstos minÄ“ti trÄ«s šo suņu paveidi –
- cīņas suņi, kas palikuši pÄ“c samuraju Satake klana;
- sargsuņi, ko vietÄ“jie iedzÄ«votÄji izmantoja savu mÄjokļu apsargÄšanai;
- matagi – inu jeb medÄ«bu suņi.
Visu trÄ«s šÄ·irnes paveidu suņi bija atšÄ·irÄ«gi gan pÄ“c izmÄ“ra, gan ÄrÄ“jÄ izskata. Šie suņi izcÄ“lÄs ar biezu kažoku, spÄ“cÄ«gu miesasbÅ«vi, saslietÄm ausÄ«m un gredzenÄ sagrieztÄm astem.
PamazÄm par Akitas prefektÅ«ras kinoloÄ£iskas attÄ«stÄ«bas centru izveidojÄs pilsÄ“tiņa Odeta, kas atrodas prefektÅ«ras ziemeļu daļÄ, kalnu pakÄjÄ“. LÄ«dz 1870.gadam Odetas apkaime bija slavena ar cīņas suņu audzÄ“šanu, tur valdÄ«ja uzskats, ka suņu cīņas iedvesmo samuraju cīņas garu. ŠÄ«s senÄs nodarbes dēļ daudzÄs valstÄ«s joprojÄm akitu uzskata par agresÄ«vu suni, tomÄ“r mÅ«sdienu akitai ir visai maz lÄ«dzÄ«bas ar seno cīņas suni.
1899.gadÄ, Akitas prefektÅ«ras Odetas pilsÄ“ta, cerot izpelnÄ«ties nÄkamÄ JapÄnas imperatora prinÄa Joshihito labvÄ“lÄ«bu, dÄvina tam šo skaisto suņu pÄri kÄ uzticÄ«bas un lavÄ“lÄ«bas zÄ«mi. Akita kÄ drosmÄ«gs un spÄ“cÄ«gs suns kļūst populÄra JapÄnas imperatoram pietuvinÄtÄs aprindÄs un tai tiek piešÄ·irts Ä«pašs statuss. Nevienam, izņemot imperatoram un tÄ lÄ«dzgaitniekiem bija atļauts mÄjÄs turÄ“t akita suņus, faktiski akita tika pielÄ«dzinÄta dievÄ«bÄm. NežēlÄ«gi tika sodÄ«ti tie, kas nodarÄ«ja pÄri sunim, vai vÄ“l ļaunÄk – nogalinÄja akitu. Katram sunim imperatora galmÄ tika norÄ«kots personÄ«gais kalps, kura pienÄkums bija ne tikai apkalpot suni, bet izradÄ«t arÄ« noteiktus cieņas apliecinÄjumus.
VispÄrÄ“ja iedzÄ«votÄju interese par suņu cīņÄm, arÄ« gaiļu cīņÄm, piesaistÄ«ja lielas nelegÄlÄs naudas plÅ«smas. Lai kontrolÄ“tu situÄciju šajÄ azartspēļu jomÄ, JapÄnas valdÄ«ba 1909.gadÄ pieņēma likumu, kas aizliedz suņu cīņas atsevišÄ·os reÄ£ionos, tajÄ skaitÄ Akita provincÄ“. Tas nodarÄ«ja lielu kaitÄ“jumu vietÄ“jai suņu populÄcijai, jo daudzi suņu Ä«pašnieki vairs nevÄ“lÄ“jÄs uzturÄ“t suņus un rÅ«pÄ“ties par šÄ·irnes attÄ«stÄ«bu. LielÄkÄ daļa suņu nokļuva uz ielas un kļuva par klaiņojošiem suņiem.
VÄ“l viens iemesls, kas bÅ«tiski samazinÄja suņu, tajÄ skaitÄ akitu skaitu JapÄnÄ, bija trakumsÄ“rgas uzliesmojums un pastiprinÄta veterinÄrÄ kontrole, kas tika noteikta pÄ“c tam. No 1901.- 1905.gadam JapÄnÄ tika konstatÄ“ti 99 trakumsÄ“rgas gadÄ«jumi. ValdÄ«ba noteica ļoti stingrus veterinÄros un suņu turÄ“šanas noteikumus, bet šie pasÄkumi, pretÄ“ji cerÄ“tajam, deva pretÄ“ju efektu. LielÄkajai daļai iedzÄ«votÄju nebija iespÄ“jams ievÄ“rot noteiktos suņu turÄ“šanas noteikumus, un viņi bija spiesti no saviem mÄ«luļiem atteikties. Daudzi dzÄ«vnieki atkal nonÄca uz ielas. Klaiņojošo suņu izÄ·eršanu veica galvenokÄrt cilvÄ“ki, kas neorientÄ“jÄs šÄ·irnÄ“ un nemÄcÄ“ja noteikt, cik vÄ“rtÄ«gs ir vai nav konkrÄ“tais suns, tÄdÄ“jÄdi tika iznÄ«cinÄti daudzi izcili šÄ·irnes pÄrstÄvji.
1910.gadÄ JapÄnÄ tika ieviestas licences suņu turÄ“šanai, kas kÄrtÄ“jo reizi pavairoja klaiņojošo suņu skaitu, jo licences bija dÄrgas un daudzi iedzÄ«votÄji tÄs nevarÄ“ja atļauties. Īpaši tas skÄra tos iedzÄ«votÄjus, kas dzÄ«voja lauku un kalnu rajonos, Ä«paši JapÄnas ziemeļu daļÄ, kur iedzÄ«votÄju ienÄkumi bija Ä«paši zemi. Un atkal akita suņu skaits strauji samazinÄjÄs.
TÄdÄ“jÄdi lÄ«dz 1912.gadam, kas uzskatÄms par Meidži Ä“ras beigÄm, suņu skaits JapÄnÄ samazinÄjÄs apmÄ“ram par 70 – 80%. IzmainÄ«jÄs arÄ« suņa ÄrÄ“jais izskats, jo 19.gadsimta 90 –jos gados, tÄpÄ“c, ka akita tika krustota ar vairakÄm citÄm šÄ·irnÄ“m, tika zaudÄ“tas vairÄkas akitai raksturÄ«gÄs šÄ·irnes pazÄ«mes – stÄvÄs ausis, astes ripulis uz muguras un citas.
VÄ“l vien faktors, kas bÅ«tiski ietekmÄ“ja šÄ·irnes tÄ«rÄ«bu un kvalitÄti bija krievu – japÄņu karš. PÄ“c uzvaras šajÄ karÄ, puse SahalÄ«nas salas nonÄca JapÄnas valdÄ«jumÄ un daudz Tohoku provinces iedzÄ«votÄji devÄs siļķu zvejÄ uz Hokaido, SahalÄ«nu un KamÄatku. CilvÄ“ku pÄrvietošanÄs veicinÄja arÄ« suņu pÄrvietošanos un apmaiņu – lielÄs suņu šÄ·irnes no SahalÄ«nas un Hokaido nonÄca JapÄnas teritorijÄ. No SahalÄ«nas ievesto garspalvaino šÄ·irņu ietekmes rezultÄtÄ, sÄka parÄdÄ«ties daudz garspalvainu suņu arÄ« JapÄnÄ un joprojam ir sastopamas garspalvainas akitas.
Ar jauna JapÄnas imperatora - Taisho ( 1912.g.) nÄkšanu pie varas, izmainÄ«jÄs arÄ« valsts iekšpolitikas virziens. JapÄna sÄka atgriezties pie savÄm nacionÄlajÄm vÄ“rtÄ«bÄm. 1913.gadÄ atcÄ“la suņu cīņu aizliegumu, taÄu pretÄ“ji cerÄ“tajam, tas nodarÄ«ja vÄ“l lielÄku ļaunumu akita šÄ·irnei. Cenšoties iegÅ«t arvien lielÄkus suņus, lai uzlabotu to cīņas suņu Ä«pašÄ«bas, audzÄ“tÄji OdetÄ krustoja akitas ar citiem lielo šÄ·irņu suņiem, galvenokÄrt ar Tosa Inu.
Šo periodu var nosaukt par šÄ·irņu krustošanas laiku, taÄu vienlaicÄ«gi parÄdÄ«jÄs cilvÄ“ki, kas bija norÅ«pÄ“jušies par japÄņu suņu šÄ·irņu tÄ«rÄ«bu. VisÄ valstÄ« sÄkÄs kustÄ«ba ne tikai JapÄnas suņu šÄ·irņu aizstÄvÄ«bai, bet arÄ« par seno JapÄnas tradÄ«ciju, kultÅ«ras vÄ“rtÄ«bu, dzÄ«vnieku un augu saglabÄšanu. Šo kustÄ«bu nosauca par “Dabas pieminekli’ un tÄs galvenais uzdevums bija noskaidrot un aprakstÄ«t “Dabas pieminekļus” gan augu, gan dzÄ«vnieku valstÄ«.
1920.gadÄ Shozaburo Vatase, Tokijas universitÄtes profesors un kustÄ«bas “Dabas piemineklis” entuziasts, devÄs uz Odetu Akitas prefektÅ«rÄ, lai atrastu, aprakstÄ«tu un iekļautu minÄ“tÄ nosaukuma nominantu sarakstÄ suņu šÄ·irni Akita Inu. Neskatoties uz profesora ieguldÄ«to lielo darbu, viņam tÄ arÄ« neizdevÄs atrast suņus, kurus varÄ“tu uzskatÄ«t par šÄ«s šÄ·irnes tÄ«rasiņu pÄrstÄvjiem.
1927.gads ir uzskatÄms par nÄkamo pavÄ“rsiena punktu akita šÄ·irnes vÄ“sturÄ“. Hirokichi Saito, liels suņu audzÄ“šanas entuziasts, devÄs no Tokijas atkal uz Odeti akita suņu meklÄ“jumos. OdetÄ viņš satikÄs ar pilsÄ“tas mÄ“ru, kas arÄ« bija liels šÄ«s šÄ·irnes atbalstÄ«tÄjs. ŠÄ«s tikšanÄs rezultÄtÄ tika izveidotas divas draudzÄ«gas organizÄcijas – AKIHO – Akita-inu aizsardzÄ«bas un saglabÄšanas biedrÄ«ba un NIPPO – japÄņu suņu šÄ·irņu aizsardzÄ«bas un saglabÄšanas biedrÄ«ba. Ilgu laiku abas šÄ«s organizÄcijas attÄ«stÄ«jÄs kopÄ, bet sakarÄ ar to, ka abÄs šajÄs biedrÄ«bÄs nebija daudz biedru, AKIHO attÄ«stÄ«jÄs kÄ NIPPO reÄ£ionÄlÄ nodaļa valsts ziemeļu daļÄ.
Tikai 1931.gadÄ, pateicoties abu entuziastu – Odetas pilsÄ“tas mÄ“ra Shigei Izumi un Hirokichi Saito –ieguldÄ«tajam darbam, šÄ·irnei Akita-Inu tika pieÄ·irts nosaukums “Dabas piemineklis” . TaÄu šÄ« godpilnÄ nosaukuma piešÄ·iršana neatrisinÄja daudzu gadu garumÄ radušÄs problÄ“mas ar šÄ·irni - faktiski akita – inu kÄ šÄ·irne neeksistÄ“ja. ApmÄ“ram desmit suņu, kas tika atrasti Akita prefektÅ«ras kalnu ciematos, bija tÄlu no ideÄliem šÄ·irnes pÄrstÄvjiem un bija asinsradinieki. PirmajÄ šÄ·irnes atjaunošanas periodÄ vispirms vajadzÄ“ja atjaunot šÄ·irnes ÄrÄ“jo izskatu, lai tas lÄ«dzinÄtos japÄņu suņiem – bija jÄpaceļ nokarenÄs ausis, jÄpaceļ aste no nokarenas lÄ«dz ripulÄ« sagrieztai uz suņa muguras. NokarenÄ aste bija saglabÄjusies mantojumÄ no laika, kad akita tika izmantota suņu cīņÄs un krustota ar Tosa - inu.
SelekcionÄri no AKIHO un NIPPO apbraukÄja reÄ£ionus Tohoku un Hokaido, lai atrastu suņus, ar kuru palÄ«dzÄ«bu varÄ“tu atrisinÄt minÄ“to uzdevumu. ŠÄ·irnes atjaunošanas programmÄ tika iekļauti vairÄki suņi Matagi-inu no Ivates prefektÅ«ras kalnu rajoniem, Hokkaido-ken un Karafuto šÄ·irņu suņi.
Bet bija vÄ“l viena problÄ“ma. JapÄnas sabiedrÄ«ba nebija gatava savas nacionÄlÄs šÄ·irnes atjaunošanai un atbalstÄ«t selekcionÄru darbu. SabiedrÄ«ba neko nezinÄja par šÄ·irni akita-inu un JapÄnÄ populÄras bija kļuvušas Eiropas suņu šÄ·irnes. Bija vajadzÄ«gs stÄsts un tÄds radÄs…. StÄsts par uzticÄ«go suni HaÄiko saviļņoja ne tikai visu JapÄnas sabiedrÄ«bu, bet arÄ« daudz cilvÄ“ku tÄlu aiz JapÄnas robežÄm.
StÄsts par suni HaÄiko aizsÄkas tÄlajÄ 1923.gadÄ, kad Odetes priekšpilsÄ“tÄ piedzimst akita šÄ·irnes kucÄ“ns. Ja gribam bÅ«t precÄ«zi, tad tikai vÄ“lÄk viņš kļuva par šÄ«s šÄ·irnes kucÄ“nu. TajÄ laikÄ par akita šÄ·irni JapÄnÄ zinÄja tikai retais. Bija Taisho Ä“ras divpadsmitais gads. PÄ“cfeodÄlisma perioda pÄ“dÄ“jie 50 gadi un steigÄ uzbÅ«vÄ“tais kapitÄlisms un JapÄna nokļuva uz nacionÄlÄs pašapziņas un kultÅ«ras renesasnses sliekšÅ†a.
TajÄpat laikÄ kucÄ“ns, kas neko nezinÄja par ekonomiskajiem un politiskajiem procesiem valstÄ«, tika aizvests uz vairÄk kÄ 1000 km tÄlo Tokijas priekšpilsÄ“tu Shibuija pie sava jaunÄ saimnieka – Tokijas universitÄtes profesora Eisaboro Ueno. Profesors bija liels suņu mīļotÄjs un kucÄ“ns kļuva par viņa astoto suni un tÄpÄ“c tika nosaukts par HaÄi jeb HaÄiko ( japÄņu valodÄ HaÄi nozÄ«mÄ“ skaitlis “astoņi”).
Ä»oti Ätri starp saimnieku un mazo HaÄiko izveidojÄs Ä«pasi draudzÄ«gas un uzticÄ«bas pilnas attiecÄ«bas. RÄ«tos HaÄiko pavadÄ«ja savu saimnieku uz tuvÄ“jo dzelzceļa staciju, no kurienes viņš braucu uz darbu, bet vakaros tieši pulksten 17.00 sagaidÄ«ja profesoru tajÄ pašÄ stacijÄ. BrÄ«vdienas abi pavadÄ«ja garÄs pastaigÄs un draiskÄs rotaļÄs, priecÄjoties par kopÄ pavadÄ«to laiku. TÄ tas turpinÄjÄs vairÄk kÄ pusotu gadu un bÅ«tu turpinÄjies vÄ“l ilgi, ja liktenÄ«gÄ diena, kad HaÄiko saimnieks neatgriezÄs no darba. Viņš darbÄ bija miris no asinsizplÅ«duma smadzenÄ“s. StÄsta, ka dienÄ, kad viņa mīļotÄ saimnieka mirstÄ«gÄs atliekas atveda mÄjÄs uz Shibuija priekšpilsÄ“tu, HaÄiko, neizpratnÄ“ par notiekošo, esot ielauzies mÄjÄ, izsitot stiklotÄs durvis un visu nakti nogulÄ“jis pie sava mirušÄ saimnieka kÄjÄm.
PÄ“c sava saimnieka bÄ“rÄ“m, HaÄiko aizveda pie profesora radiem uz Tokijas austrumu priekšpilsÄ“tu, uz Asakuse, taÄu HaÄiko regulÄri bÄ“ga prom un atgriezÄs pie vecÄs mÄjas, kur bija dzÄ«vojis kopÄ ar savu profesoru otrÄ Tokijas pusÄ“. PÄ“c gada, profsora radi samierinÄjÄs ar notekošo un atdeva HaÄiko profesora bijušajam dÄrzniekam Shibuija priekšpilsÄ“tÄ. Katru dienu noteiktÄ laikÄ HaÄiko pameta dÄrznieka mÄju, noskrÄ“ja gar profesora mÄju un devÄs uz Shibuijas dzelzceļa staciju. HaÄiko saspringti Ä“roja cilvÄ“kus, ka siznÄca no stacijas Ä“kas un tikai izsalkums vÄ“lÄ vakara stundÄ lika tam atgriezties dÄrznieka mÄjÄ. TÄ tas turpinÄjÄs dienu no dienas, gadu pÄ“c gada. HaÄiko atrašanÄs pie dzelzceļa stacijas katru diena nepalika nepamanÄ«ta. CilvÄ“ki stÄstÄ«ja cits citam par šo neticami uzticÄ«go suni, kas gadiem gaida savu saimnieku atgriežamies.
1932.gada septembrÄ« viena no vadošajÄm JapÄnas avÄ«zÄ“m Asahi Shinbun publicÄ“ja staštu par HaÄiko likteni. VairÄki raksti ar stÄstu par uzticÄ«go suni no stacijas Shibuija tika publicÄ“ti arÄ« JapÄnas suņu audzÄ“tÄju žurnÄlÄ. Tieši pateicoties šÄ«m publikÄcijÄm stÄsts par uzticÄ«go suni HaÄiko kļuva ļoti populÄrs ne tikai JapÄna, bet arÄ« aiz tÄs robežÄm.
Šis stÄsts tik ļoti iedvesmoja pazÄ«stamo tÄ“lnieku Tern Ando , ka viņš izveidoja pieminekli uzticÄ«gajam sunim - bronzÄ izlietu suņa tÄ“lu. Piemineklis tika uzstÄdÄ«ts Shibuija stacijÄ iepretÄ« biļešu kasÄ“m un svinÄ«gi atklÄts 1934.gada 21.aprÄ«lÄ«. AtklÄšanas ceremonijÄ piedalÄ«jÄs daudzi priekšpilsÄ“tas iedzÄ«votÄji, tajÄ skaitÄ arÄ« profesora Ä£imene un bÄ“rni, un, protam, pats HaÄiko.
1935.gada 8.martÄ, savas dzÄ«ves 13 gadÄ un desmitajÄ gaidÄ«šanas gadÄ HaÄiko nomira turpat Shibuijas stacijÄ. HaÄiko kauli tika apglabÄti profesora kapa vietÄ, bet no Ädas izgatavots izbÄzenis, kas ir izstÄdÄ«ts JapÄnas nacionÄlajÄ muzejÄ.
Šis stÄsts par uzticÄ«go suni HaÄiko veicinÄja to, ka trÄ«sdesmito gadu vidÅ« JapÄnÄ izveidojÄs subkultÅ«ra, kas saistÄ«ta ar HaÄiko vÄrdu - neskaitÄmi vīžu raksti, stÄsti, dzejoļi, pat himna ar nosaukumu “UzticÄ«gais suns HaÄiko”. StÄsts par HaÄiko parÄdÄs laikÄ, kad JapÄnÄ tiek uzsÄkts darbs pie akita šÄ·irnes atjaunošanas. 1931.gadÄ, kÄ jau iepriekš minÄ“ts, LauksaimniecÄ«bas ministrija ar Ä«pašu rÄ«kojumu piešÄ·ir škirnei akita nosaukumu “dabas piemineklis”, vienlaicÄ«gi pieņemt slÄ“mums par spÄ“ku apvienošanu šÄ·irnes atjaunošanai. StÄsts par HaÄiko un stÄsts par akita šÄ·irnes atjaunošanu ir nesaraujami saistÄ«ti un var droši apgalvot, ka akita kÄ šÄ·irne kļuva populÄra JapÄnÄ un pasaulÄ“ tieši pateicoties tieši stÄstam par uzticÄ«go suni HaÄiko.
1944.gada aprilÄ« HaÄiko bronzas skulptÅ«ra tika konfiscÄ“ta kara vajadzÄ«bÄm, bet pÄ“c otrÄ pasaules kara beigÄm, 1948.gadÄ, tÄs skulptora Takeši Ando dÄ“ls atjaunoja skulptÅ«ru un novietoja to atpakaļ tÄs vietÄ.
1937.gadÄ amerikÄniete HelÄ“na Kellere apmeklÄ“ja JapÄnu ar humanitÄro misiju. Akita provinces apmeklÄ“juma laikÄ viņa lÅ«dz, lai viņai parÄda akita – inu šÄ·irnes suni. Kelleres kundzei parÄdÄ«ja 2 mÄ“nešus vecu kucÄ“nu vÄrdÄ Kmikadze un – kucÄ“ns tik ļoti iepatikÄs un saviļņoja misionÄri, ka viņa izteica vÄ“lmi kucÄ“nu iegÄdÄties. RezultÄtÄ viņai šo kucenu uzdÄvinÄja un kucÄ“ns devÄs kopÄ ar Kelleres kundzi uz ASV. Diemžēl Kamikadze nepÄrdzÄ«voja garo jÅ«ras ceļojumu no JapÄnas uz Ameriku un ceÄ¼Ä gÄja bojÄ. To uzzinot, JapÄna nekavÄ“joties nosÅ«tÄ«ja Kelleres kundzei tÄ paša metiena kucÄ“nu Kenzana, kurš laimÄ«gi sasniedza Ameriku un var teikt kļuva par Akita –inu ciltstÄ“vu ASV.
SÄkot ar 1932.gadu NIPPO sÄk organizÄ“t suņu izstÄdes, kas ar katru gadu kļūst arvien populÄrÄkas un vairÄk apmeklÄ“tas. TÄ rezultÄtÄ 30-jos gados akita skaits un popularitÄte strauji pieaug. Diemžēl vienlaicÄ«gi ne starp NIPPO, ne AKIHO speciÄlistiem, ne akita inu audzÄ“tÄjiem nav vienota viedokļa par šÄ·irnes attÄ«stÄ«bas virzieniem. Suņu ÄrÄ“jais izskats stipri atšÄ·iras viens no otra, bet galvenais uzdevums bija sasniegts – akitai bija stÄvas ausis un krĚņa aste ripulÄ« virs muguras.
Otrais pasaules karš ÄrkÄrtÄ«gi spÄ“cÄ«gi ietekmÄ“ja turpmÄko šÄ·irnes attÄ«stÄ«bu. LÄ«dz 1942.gadam JapÄna dzÄ«voja salÄ«dzinoši mieÄ«gi, taÄu pÄ“c sakÄves pie Midzue, valsts nonÄca kritiskÄ kara stÄvoklÄ«, kas bÅ«tiski ietekmÄ“ja arÄ« valsts ekonomiku.
PÄrtikas trÅ«kums veicinÄja to, ka arvien mazÄk dzima jauni kucÄ“ni, bet pieaugušie suņi mira no bada. Un atkal daudzi saimnieki, nespÄ“jot nodrošinÄt suņiem barÄ«bu, izlika tos uz ielas. ŠajÄ laikÄ pÄ“c valdÄ«bas rÄ«kojuma, ļoti aktÄ«vi darbojÄs sanitÄrais dienests. Viss tika pakÄrtots vienam principam – visu frontei, visu uzvarai….
Suņus atņēma to saimniekiem, izÄ·Ä“ra, bet krĚņo akitas kažoku apstrÄdÄja un izmantoja apģērba gatavošanai armijas vajadzÄ«bÄm. VienÄ«gais izņēmums, ko neskÄra minÄ“tais rÄ«kojums, bija vÄcu aitu šÄ·irnes suņi, kuus izmantoja armijas vajadzÄ«bÄm. Daudzi akita inu audzÄ“tÄji, lai pasargÄtu savus mÄ«luļus to izmantoja, pÄrsauca savus suņus eiropiešu vÄrdos vai aizveda tÄlu prom un slÄ“pa mazos ciematiņos grÅ«ti pieejamos kalnu rajonos. Tas pasargÄja no iznÄ«cÄ«bas daudzus atpazÄ«stamus suņus.
Ir pieņemts uzskatÄ«t, ka pÄ“c kara beigÄm izdzÄ«voja viena daži akita šÄ·irnes suņi. DažÄdos avotos ir minÄts dažÄds izdzÄ«vojušo suņu skaits – no 5 – 10. TaÄu fakti liecina par ko citu – pirmajÄ pÄ“ckara AKIHO izstÄdÄ“, kas notika 1947.gada novembrÄ«, tika jau izstÄdÄ«tas 22 akitas. NÄkosÄjÄ izstÄdÄ“ 1948. gada aprÄ«lÄ« – jau 67 akitas. GalvenokÄrt tie bija suņi, kas bija pÄrdzÄ«vojuši karu vai dzimuši kara laikÄ. 1949. gadÄ AKIHO sÄk izdot žurnÄlu AKITAINU, kas reizi divos mÄ“nešos iznÄk joprojÄm.
PÄ“ckara periods iezÄ«mÄ“jas ar savstarpÄ“ji konkurÄ“jošÄm attiecÄ«bÄm starp AKIHO un NIPPO, kÄ rezultÄtÄ faktiski izveidojas divas šÄ·irnes – akita inu un amerikÄņu akita. Šo nesaskaņu pamatÄ bija savstarpÄ“jÄs ekonomiskÄs attiecÄ«bas. NIPPO bija liela vÄ“l pirmskara laikÄ iegÅ«ta pieredze izstÄžu rÄ«košanÄ, mÄ«tne TokijÄ, spÄ“cÄ«gs reÄ£ionÄlo nodaļu tÄ«kls centrÄlajos JapÄnas reÄ£ionos, kuru ekonomiskais stÄvoklis bija ievÄ“rojami labÄks, kÄ valsts nomalÄ“. Tas ļÄva NIPPO organizÄ“t kucÄ“nu izplatÄ«šanas un pÄrdošanas biznesu uz valsts bagÄtÄkajiem rajoniem, kurus tÄ ieguva par dempinga cenÄm no AKIHO. Faktiski NIPPO izmantoja AKIHO tikai suņu piegÄdei. AKIHO neapmierinÄja šÄds biznesa modelis un 1947.gadÄ tika izveidota trešÄ kinoloÄ£iskÄ organizÄcija – Akita inu asociÄcija ( AKIKYO). TÄs galvenais uzdevums bija nogÄdÄt kucÄ“nus no AKITA provinces uz valsts centrÄlajiem rajoniem.
EiropÄ pirmie akita kucÄ“ni nonÄca tikai pagÄjušÄ gadsimta 60 – to gadu beigÄs. Ja ņem vÄ“rÄ valodas grÅ«tÄ«bas, kÄ arÄ« ne pÄrÄk izteiktÄ JapÄnas audzÄ“tÄju vÄ“lme dalÄ«ties ar informÄciju par šÄ·irnes audzÄ“šanu, padomiem un arÄ« labiem kucÄ“niem ar eiropiešiem, kļūst skaidrs, cik sarežģīts ir bijis šÄ«s Ä«pašÄs šÄ·irnes attÄ«stÄ«bas ceļš EiropÄ.
ŠobrÄ«d situÄcija ir mainÄ«jusies, JapÄnai ir izveidojušÄs labas attiecibas ar vairÄkÄm akita audzÄ“tavÄm EiropÄ un arÄ« KrievijÄ. Un nu jau arÄ« EiropÄ ir izveidojušÄs kvalitatÄ«vas un perspektÄ«vas šÄ«s šÄ·irnes lÄ«nijas.